- Aivar Haller - https://test.haller.ee -

Liiga vähe koostööd ja liiga palju konkurentsi

Alljärgnev on minu kõne stenogramm esmakordselt Eestis asetleidnud TEDx [1] konverentsilt. Esitluse formaadi määras ära esinemise konkreetne ajapiirang – üheksa minutit. Kuna püüdsin etteantud aja sees öelda ära kõik olulise, siis kujunes etteaste minu enda hinnangul küll informatiivseks, aga paraku ei suutnud ma esinemisele piisavalt hinge sisse saada … Videosalvestust esinemisest saad vaadata SIIT [2]

1. Tere, otsivad hinged!
2. Rõõm näha teid aegruumis ja tervitada ka virtuaalseid külalisi.
3. Kolm aastat tagasi saatis sõber mulle äsjanähtud Ken Robinsoni video [3] ja ma sain teada TED konverentsid [4]est.
4. Vaimustusega Robinsoni kuulates tekkis mul unistus, et kui TED konverentsid Eestisse jõuavad, siis võtan seal hariduse teemal sõna.
5. Ma olen õnnelik inimene – praktiliselt kõik minu unistused täituvad 🙂 .
6. Tulin täna Sulle rääkima oma järgmisest unistusest.
7. Nimelt sellest, et koostöö ja koos võitmine muutuvad Eestis ühiskondlikuks normiks ja sisuliseks väärtuseks.
8. Ma ei ole lillelaps, ma ei kuulu usulahku ja põrutada pole ka saanud. 🙂
9. Ma olen ärimees, koolitaja, kolme lapse isa ja ma lihtsalt tunnen, et meie elus võiks olla rohkem mõistmist ja hoolimist, usaldust ja sallivust.
10. Täna on meie ümber liiga vähe koostööd ja liiga palju konkurentsi.
11. Konkurentsivõimest räägitakse nagu lunastajast ja koostööst räägitakse ka peamiselt kellelegi koos ärategemise kontekstis …
12. Nagu aru saad, räägib siin praktik isiklikust kogemusest 🙂 – õnneks inimesed muutuvad … ja mina ka …
13. Minu igapäevatöö on inimeste ja organisatsioonide aitamine arengukeskkonna loomisel.
14. Üsna mitu välisettevõtte juhti on taevani kiitnud meie spetsialistide teadmisi … ja põrgu põhja vandunud nende spetsialistide oskamatuse ja suutmatuse koostööd teha.
15. Et tegu pole juhusega, kinnitab üks autoriteetsemaid sotsiokultuurilise muutuse uuringuid The World Values Survey [5], mida juhib professor Ronald Inglehart [6].
16. Uuring viiakse läbi 80 maailma riigis alates 1981 aastast ja valim on 17,5 miljonit inimest.
17. Mida see uuring meist räägib?
18. Eestis peetakse oluliseks individualistlikke püüdlusi, mitte sotsiaalset konformsust.
19. Rõhutatakse materialistlikke väärtusi, hariduskultuur on madal ja kihistumine kõrge.
20. Eestlased ei usalda eriti üksteist ja perekonnal ei ole keskset rolli.
21. Eestis valitseb sooline ebavõrdsus ja valdav on vähene emotsionaalne kontakt.
22. Eestlased on üsna ebatolerantsed teiste gruppide suhtes.

23. Daamid ja härrad – see ei ole lätlaste laimukampaania ega ka mitte Uugametsa Kolla arvamus; need on aastate jooksul kogutud ja analüüsitud teaduslikud faktid.
24. Ilmselgelt on meil koostööga asjad päris pahasti.
25. Miks ja kuidas me säärasesse olukorda jõudnud oleme?
26. Põhjuseid on kindlasti mitu, aga tahan juhtida tähelepanu ühele, mis on programmeeritud meie haridussüsteemi.
27. Meenuta oma koolipõlve ja anna palun käega märku, kui Sa usud või tead, et said koolis rohkem kui ühe protsendi hinnetest selle eest, kui hästi või halvasti Sul koostöö välja tuli!
28. Mahakirjutamise eest saadud kahed ei lähe arvesse. 🙂
29. See tähendab, et lisaks pallimängule ja koorilaulule pidi Sul koolis olema mõni geniaalne õpetaja, kes pidas väärtuseks koostööalaseid oskusi ja kogemusi.
30. Sest mida Juku ei õpi, seda Juhan ei tea.
31. Aitäh, mõned õnnelikud ikka on! 🙂
32. Kuue viimase aasta jooksul olen esinenud ja koolitanud enam kui 200 üldhariduskoolis, suhelnud gümnasistide, õpetajate ja lapsevanematega.
33. Peale mõne üksiku erandi hinnatakse Eesti koolis ka täna ainult individuaalset ponnistust.
34. Me hindame seda, mida väärtustame. Järelikult …
35. Koostöö ei ole Eesti haridussüsteemis ja ühiskonnas tervikuna väärtus. Kahjuks on see fakt!
36. Me räägime koostöökoolist, aga koostöö kujunemiseks me seni eeldusi loonud ei ole.
37. Tänased hindamise põhimõtted hoopis põlistavad konkurentsi!
38. Tuntud inglise matemaatik ja filosoof Bertrand Russell [7] soovis ühiskonda, kus kõik ei ole ära määratud, mis jätab inimestele piisavalt liikumisruumi, kus vigu teinud saavad uue võimaluse; ühiskonda, kus keskne väärtus on vabadus, aga mitte oskus saavutada üha suuremat materiaalset heaolu.
39. Russell ütles, et koostöö otstarve on reguleerida inimestevahelisi suhteid selliselt, et igaühe elus eraldi võiks olla nii palju head kui võimalik … ja see ülesanne nõuab, et me kõigepealt mõtleksime järele, mida me peame heaks iseenda elus?
40. Murelikud emad otsivad täna lapsele sõime, mis garanteeriks varakult konkurentsieelise riigieksamitele suunatud võidujooksus.
41. Paraku sellel võidujooksul ei ole võitjaid, see ei tee mitte kedagi püsivalt õnnelikuks.
42. Ameerika Psühholoogide Liidu [8] juht Martin Seligman [9] väidab, et kõrgharidus ei tee inimest õnnelikumaks. Õnnelikud on need inimesed, kelle õpitud oskused lähevad kokku nende isikuomadustega.
43. Need on inimesed, kelle jaoks mõiste elukutse koosneb kahest sõnast – Elu ja Kutse.
44. Kuhu Elu Sind kutsub ehk mida Sinu hing ihkab?
45. Eelmisel nädalal kohtasin üht endist klienti. Varem oli ta suure kaubandusketi juht. Nüüd on ta seitsmenda klassi õpetaja.
46. „Ma olen totaalselt hõivatud, mu päevad on 2 x pikemad, õhtul olen rampväsinud, suhtlen 3 x rohkem ja palka saan 3 x vähem – Aivar, ma pole kunagi olnud nii õnnelik!!“.
47. Ma kutsun Sind üles pühendama oma elu oma kutsumusele – Oma Elu Kutsele
48. Kui see ei haaku sellega, mida täna meie ühiskonnas hinnatakse ja väärtustatakse, siis ära anna alla – leia oma mõttekaaslased, ole eeskujuks ja jää kindlaks oma kutsumusele!
49. See on ainus vägivallatu tee muuta valitsevaid väärtushinnanguid ja norme.
50. See ei ole kiire tee. See võtab 10, 12 võib-olla 15 aastat, võib-olla terve Su elu …
51. Hea sõber ja õpetaja Ülo Vooglaid ütles mulle, et ma tõstan lusikaga ookeani ringi.
52. Ju tal on õigus, aga ma tunnen igast lusikatäiest rõõmu ja ma olen õnnelik …
53. Ma usun, et siin saalis ei ole ühtki juhuslikku inimest!
54. Pangem oma pead tööle ja otsime välja kõik käsitlused ja meetodid, mis aitavad meil paremini koostööd õppida ja õpetada.
55. Mingem koolidesse ja ülikoolidesse ning rääkigem nii noortele kui vanadele vajadusest konkurents koostöö vastu välja vahetada.
56. Mitte konkurents vaid koostöö on edasiviiv jõud.
57. Elu ei ole sport ja Sa ei pea mitte kunagi võitma teiste kaotuse hinnaga.
58. Võita on võimalik kõik koos!
59. Tänan Sind kuulamast ja soovin Sulle Sinu unistuste täitumist.