Igavene õpilane

Kuidas me sõpradeks jäime

October 1st, 2009 Kategooria: praktika | No Comments » | Prindi see postitus Prindi see postitus

Kas Sa tead, mis on vahet ootusel ja eelistusel? Luba ma selgitan oma vaatenurka. Ootus on see, kui olen otsustanud, nui neljaks aerutada Vilsandilt Gotlandile ja millegi vähemaga lihtsalt ei lepi. Kui siis Gotlandile ei jõua, saan heal juhul, sitamaitse suus piirivalvekaatriga sõita või siis nekroloogi, kus kirjutatakse, et lahkus kompromissitu võitleja … 🙂 . Niipalju ootusest. Eelistus on see, kui ma olen teinud kõik vajaliku ettevalmistuse Gotlandile sõiduks ja … olen valmis kõik oma plaanid ilma halamata ümber tegema. Loe ülejäänud sissekannet »

1. päev

October 1st, 2009 Kategooria: praktika | 1 Comment » | Prindi see postitus Prindi see postitus

1. päev 18.07.2009, sõit 12,8 + 71,8 = 84,6 km, aega kulus 2.30 + 15.45 = 18.15

Startisime paksult pidulisi täis Peraküla rannalt (N59º13’20,6“ E023º36’07,7“) laupäeva varahommikul kell 03:40. Tuul oli W 2-5 m/s, kurss 320º, laine 0,2-0,5. Udu tõttu nähtavus 100 meetrit. Paat oli vingelt lastis, kiirus jäi 5,5-6 km/h vahele. Osmussaarel (N59º16’40,3“ E023º24’34,7“) maabusime 06:10, sõime ja Indrek magas paar tundi. Mina tegin tiiru udusel lõunarannal ja ajasin juttu abielupaariga, kes oli kaheks päevaks saarele jalutama tulnud. Vaatasin nende õnnelikke ja rahulolevaid nägusid ning tundsin siirast kadedust. Ise olin ärevuses ja uimane. Viimaste nädalate närvipinge kumises veel kuplialuses. Vaimsest valmistumisest eelseisvaks merereisiks ei olnud isegi mõttepoega tekkinud. Tempo oli olnud meeletu ja uneaega jäänud terve nädala jooksul pelgalt 11 tundi. Tagantjärele tuleb tõdeda, et olin vaimselt üsna tüma enne teeleasumist. Loe ülejäänud sissekannet »

2. päev

October 1st, 2009 Kategooria: praktika | 1 Comment » | Prindi see postitus Prindi see postitus

2. päev 19.07.2009, sõidukatse 1,7 km ja aega kulus selleks 0.20

10. Valmis tuule toel tuiskama

10. Valmis tuule toel tuiskama


Indrek: istusime Morgonlandis tormivarjus. Õhtul kell 21:00 üritasime küll Kuggskäri suunas (18,5 km) teele minna, aga eemaldusime saarest vaid 500m ja tulime tagasi. Aivar tundis eesistujana, et paadil puudub säärase ilma (taganttuul hooti üle 20 m/s) tarvis piisav tasakaal. Oli see nüüd valesti pakkimisest, või vähe ebaõnnestunud pingi disainist, aga järgmisel hommikul oli kõik korras. Vahepeal oli Aivar lossinud paadi tühjaks ning põhjaliku pakkimise abil parema tasakaalu tarvis eeldused loonud. Mina teipisin tagumise istme ringi, sest minu tagumikku toetavat vahetükki meil kaasas polnud. Edaspidise osas otsustasime, et Aivar vastutab paadi pakkimise eest. Loe ülejäänud sissekannet »

3. päev

October 1st, 2009 Kategooria: praktika | 1 Comment » | Prindi see postitus Prindi see postitus

3. päev 20.07.2009, sõitu 19,2 + 1,5 + 5,6 = 26,3 km, sõiduaeg 2.50 + 1.10 = 4t

12. Noor kapten ametit õppimas

12. Noor kapten ametit õppimas

5.30 äratus, siis pakkisime kuni 7ni. 7:20 – 10:10 aerutasime purje toel ennelõunaks Kugskärile. Läbisime 19,2 km ning nägime läbi udu ka Bengtskäri majakat. Seejärel keeras tuule edelasse ja paisutas ülesse järgmise tormi. Indrek: istutasime endid ühe üksildase mökki verandale. Käisime saart uudistamas ja pildistamas. Õhtul torm vaibus ja otsustasin edasi minna. Startisime 22:20 ehk üsna päikseloojangu eel. Loe ülejäänud sissekannet »

4. päev

October 1st, 2009 Kategooria: praktika | 1 Comment » | Prindi see postitus Prindi see postitus

4. päev 21.07.2009, sõitu 10,8 + 10 =20,8 km, sõiduaeg 2.30 + 2.20 = 4.50

Hommik algas rõõmsa avastusega, et Indreku õhtul kadunuks kuulutatud sandaalid olid tema telgi alla pesa teinud. 11:50 lahkusime Örölt, et 14:20 Vänöle (N59º52’07,5“ E022º11’47,1“) maabuda. Indrek: tugevas vastutuules (14-16 m/s WSW) läbisime hommikupoolikul 10,8 km. Mul tekkis kerge ahastus. No me ei suuda kohe kuidagi ühes rütmis aerutada.Tagantjärele neid Indreku ausaid mõtteavaldusi lugedes oli minu kord ahastust tunda. Minu üks suuri eeskujusid, Taani filosoof Søren Kirkegaard on öelnud, et teise aitamiseks pean omama rohkem arusaamist kui tema, aga eelkõige pean aru saama sellest, millest tema aru saab. Kui ma seda ei suuda, on sellest, et rohkem tean ja oskan, vähe abi! No küll ma ikka jagasin Intsule häid näpunäiteid selle kohta, kuidas kaptenina säärast reisi juhtida, samal ajal istus minu selja taga masendunud sõber, kes ootas selle „targa jora“ asemel koostööd aerutamisel.

Loe ülejäänud sissekannet »

5. päev

October 1st, 2009 Kategooria: praktika | 1 Comment » | Prindi see postitus Prindi see postitus

5. päev 22.07.2009, sõitu 6,5+7,4+10,3=24,2 sõiduaega ligi 5 tundi
Hommikul pakkisime paadi ringi nii, et seni mitte vajaläinud asjad leidsid kõik koha esimeses trümmis. Valdav enamus neist sinna ka sõidu lõpuni jäi ja nii selekteerus välja ports sellist sodi, mida meil sarnase pikkusega sõidule tulevikus kaasa pole vaja võtta. Peamiselt oli tegemist riidekraami, lisakütusega priimusele, mereraadiojaama (VHF) laadija (kasutasime VHFi vaid pikkadel ületustel laevateega ristudes) ning päikesepatarei seinalaadija, mis ununes autosse jätta. Samuti said ette trümmi sellised süstaparandamise vahendid (vaigu- ja liimisegud, tüür, klaasriie), mille kasutamine eeldas randumist. Trümm sai üsna täis. Vähem vettkartev nodi läks allapoole. Soovitus nr 14: alusta ebavajalikuks osutunud kraami selekteerimist ja võimalikult vähekasutatavasse kohta ärapanemist kohe reisi alguses. Halva üllatuse vältimiseks paki ka veekindlas trümmis kõik kuivalembene veekindlatesse kottidesse.

Loe ülejäänud sissekannet »

6. päev

October 1st, 2009 Kategooria: praktika | 1 Comment » | Prindi see postitus Prindi see postitus

6. päev 23.07.2009, sõit 12,8+13+19,4+20=65,2 km, sõiduaega ca 10 tundi

Ärkasime enne kuut, tegime putru ja veevarusid täiendama minnes avastasime, et sadamaala oli nn metsik ja seal vette ei ole. Küll aga leidus seal unekottide seas üks tubli jahikapten, kes meile poolteist liitrit oma varudest igaks juhuks kaasa andis. Indrek: Tänane oli üks neist päevadest, kus tuul on abiks. Puri tegi ära olulise osa tööst ja läbisime 65 km. Üheksa paiku ajasime pisut võidu kaubalaevaga, mis osutus siiski hoopis teise kaalukategooria tegijaks 🙂 . Loe ülejäänud sissekannet »

7. päev

October 1st, 2009 Kategooria: praktika | 1 Comment » | Prindi see postitus Prindi see postitus

7. päev 24.07.2009, sõitsime 14,2 + 8,9 = 23,1 km ja aega kulus 3 + 1.45 = 4.45

Indrek: selleks päevaks oli lubatud ennelõunal algavat tormi. Äratus oli vara. Minu jaoks liiga vara. Tormi ei tulnudki. Sadas vihma ja tuul puhus 16-18 m/s.

18. Tunded ja mõtted diktofoni sisse

18. Tunded ja mõtted diktofoni sisse

Korrastasime oma varustust ja üllatuslikult ilmus välja vahepeal kaotsi läinud diktofon, mida logiraamatu funktsioonis kasutasin. Huvitav kokkusattumus on see, et minu diktofon jäi kadunuks samal hommikupoolikul, kui Intsu kadunud sandaalid üles leidsime. No midagi lihtsalt peab kadunud olema 🙂 . Soovitus nr 23: kui sa just pliiats käes sündinud ei ole, siis osta endale pikema reisi tarvis lihtne, aga kvaliteetne diktofon ja pane ta korralikku veekindlasse kotti. Mikrofon töötab läbi koti suurepäraselt ja saad oma esmased emotsioonid elektronidesse valada. Hiljem on selle järgi toimunu taastamine kordades lihtsam kui segase käekirjaga täiskritseldatud vettinud paberitükki dešifreerides.

Loe ülejäänud sissekannet »

8. päev

October 1st, 2009 Kategooria: praktika | 1 Comment » | Prindi see postitus Prindi see postitus

8. päev 25.07.2008, sõit 1,7 km vee järele käies ja harjutasime triivimist

19. Otsus on tehtud - Gotland jääb ära

20. Noorel kaptenil otsus tehtud - Gotland jääb seekord ära


Indrek: torm on päral. Tee SW üle Lagskäri ja Svenska Högarna on kinni. Nädalane ilmaprognoos oli samuti meie jaoks mannetu. Lubatud põhjatuuli ei pakkunud enam keegi. Ainult lääne või edelatuuled. Kodused asjad vajusid täiega peale ja õhtul sünnib otsus tagasi minna. Küsimus oli ainult selles, millisel kursil? Vahepeal turgatas peast läbi mõte, et suunduda otse Ristnale. AIQ küsis minult, et kas ma olen selleks valmis. Siis jooksis protsessor täielikult lühisesse. Ma mõtlesin endamisi, et mida mul peale eelmise aasta reisi (Hiiumaalt Rootsi) talle, endale või ükskõik kellele teisele tõestada on. Mnjaa, sõbrake. See, mis kärssama hakkas, ei olnud protsessor vaid tarkvara nimega Ego 🙂 . Riistvara on Indrekul esmaklassiline, aga Lehtma ots tõestas üsna veenvalt, et küsimus ei ole füüsilises valmisolekus. Kui vaim ja hing on kehaga vähemalt samaväärses seisundis, siis ei koge inimene seda, mida mina Eestist tulles ja Indrek Eestisse minnes. Selles seisundis oli Gotland ja ka Ristna helesinine unistus. Loe ülejäänud sissekannet »

9. päev

October 1st, 2009 Kategooria: praktika | 1 Comment » | Prindi see postitus Prindi see postitus

9. päev 26.07.2009, 18 + 29 + 8 + 17,7 km = 72,7; 3 + 4.45 + 1.15 + 3.10 = 12.10 tundi
Ajan kapteni koos päikesega üles. Pakkimine võtab aega kaks tundi ja stardime 7.20 Långskärilt. Kolm tundi hiljem (10.20) maabume 18 km kaugusel Rågrundi saarel, mille kagupoolsel sõsarsaarel on päästeonnike (N59º54’59,1“ E020º28’34,7“). Lubatud läänetuul jäi tulemata. Selle asemel puhus kerge (3-6 m/s) S ja SW ning meie kurss oli 108º. Indrek: mind segas uni, kofeiini puudus, nälg, palavus ja karu. Mast on täiega maas. Andsin Aivarile ta GPSi tagasi. Ma ei viitsinud peale Föglo nurgast möödumist enam kuulata mingeid kohatuid märkusi enda navigeerimiseoskuste kohta. Sihtkohast mööda me polnud pannud, umbsesse fjordi samuti mitte ja seetõttu pidasin seda testosterooni liigseks möllamiseks. Loe ülejäänud sissekannet »

10. päev

October 1st, 2009 Kategooria: praktika | 1 Comment » | Prindi see postitus Prindi see postitus

10. päev 27.07.2009, südaööks sai ületusest läbitud 53,5 km ja aega kulus 7.30

24. Kapten on taas kehastunud oivaliseks kokaks

24. Kapten on taas kehastunud oivaliseks kokaks

Indrek: 9.00 algas tuletornis ekskursioon. Giidilt saime kohaliku kajakigiidi Jarmo Järvineni kontaktid. Tuul oli pööranud S ja nii polnud meil eriti ka kiiret. Lonkisime ringi nn Utö linnakeses. Vahepeal viisime hotelli ära võlgu olnud saunaraha, tagasihoidlikult soovi avaldades, et ka järgmine kord saun süstamatkajatele öösel lahti oleks. Vastuvõtus töötav tütarlaps oli nii üllatunud, et leppis 5 eurotugrikuga per nase. Külapoest tegime oma sisseostud. Aivar kontakteerus Jarmoga, kes näitas meile mereilmateadet. Mina nautisin kohvi ja saiakesi. Üle hulga aja sooja saia süües tundus see täieliku kulinaarse naudinguna. […] Loe ülejäänud sissekannet »

11. päev

October 1st, 2009 Kategooria: praktika | 1 Comment » | Prindi see postitus Prindi see postitus

11. päev 28.07.2009, alates südaööst läbisime 61,5 km ja aega kulus 14.15

Indrek: öine liiklus Läänemerel oli üllatavalt tihe. Laevu tuli kahe, kolme ja viie kaupa. Ühe soomlaste liinilaeva tõttu muutsime kõikide reeglite vastaselt kiirust ja kurssi. Laev oli kuidagi imelikult valgustatud ja enne kui siluett ööpimeduses väja joonistus ei saanud vähemalt mina küll aru, kuhu poole ta suundub. Alguses vaatasin, et läheb selja taha ja meenutas hoopis mingit transporditavat platvormi (naftapuurtorni?). 16 kanalilt kuulsime, et nad meid nägid, aga ikka trügisid meile täiega peale, proovides eest mööduda. Mingil hetkel sättisime ennast tormiankrusse trimaraani. Piiksusin küll, et oleme laevatee teise suuna peal, aga olin nii unine, et ei suutnud enam vaielda. Laeva tuled ka juba paremalt paistsid. Pidid Saksamaale minevate laevade omad olema. GPS merekaardiga on ka tema ees. Kõik oligi magamiseks valmis, kui järsku väga kiire hakkas. Äge oli, kahjuks und ära ei ajanud. Emiraatide printsess oli kaubikutega võrreldes täitsa seksikas. Soovitus nr 28: kui ennast keset merd magama sätid, siis tee enne GPSi abil kindlaks, et Sa ei pikuta kuuerealisel kiirteel. Risti üle Läänemere sõites läbid kuus aktiivset sõidurada ja öösel kihab seal elav liiklus. Loe ülejäänud sissekannet »

| Prindi see postitus Prindi see postitus |